Jullie hebben elkaar helemaal gevonden, zijn super verliefd en de hele wereld mag dat weten. Jullie gaan trouwen! In je hoofd heb je het lopen naar het altaar of het wachten ervoor op je wederhelft misschien al heel vaak afgespeeld. In het bijzijn van je familie en vrienden schuiven jullie elkaar de ringen om en bevestigen jullie de ceremonie met een mooie kus. En dan is het tijd voor het grote huwelijksfeest om het heugelijk feit te vieren met de mensen die je het meest dierbaar zijn. Er is taart, er wordt gedanst, geproost en met zijn tweeën vertrekken jullie na de huwelijksnacht op huwelijksreis. In je hoofd is alles al geregeld, maar in het echt moet je na het aanzoek nog beginnen met het plannen van je bruiloft. De ringen, de taart, de fotograaf, de jurk, de bloemen, tafelschikking, de locatie, het vervoer…..zodra je het allemaal begint op te sommen kan het plannen van een bruiloft nogal overwhelming zijn. Geen paniek! Haal maar even rustig adem. We gaan je helpen.

Wat moet er allemaal geregeld worden? Wanneer regel je dat het beste? Wie doet wat? En wat mag je absoluut niet vergeten? Op al deze vragen krijg je antwoord in dit stappenplan en we geven je ook wat nuttige tips mee, zodat je je zonder stress kunt voorbereiden op de mooiste dag van je leven.

Waarom een bruiloft plannen in stappen?

Wanneer iets te groots lijkt om mee om te gaan en wanneer iets teveel lijkt om te regelen, is er een handige truuk: Verdeel het "grote" in kleine stukken. Op die manier kom je stap voor stap dichterbij je einddoel zonder afgeleid te worden door alle andere zaken die geregeld moeten worden. Dit werkt bijvoorbeeld bij het goed afronden van grote opdrachten op je werk en het organiseren van je huishouden maar ook bij het plannen van een bruiloft. Door een stappenplan te maken van alles wat geregeld moet worden voor de grote dag zorg je ervoor dat je niks vergeet, en is de organisatie van jullie huwelijksdag een stuk overzichtelijker. Pak dus pen en papier erbij en begin met het plannen van je bruiloft door een stappenplan te maken.

Stap 1: De datum het idee en jullie budget

Stap 1: De datum, het idee en jullie budget

Om te kunnen beginnen met het plannen van je bruiloft moet je natuurlijk eerst bedenken hoe jullie de dag het liefst zouden vieren. Willen jullie graag trouwen op een bijzondere locatie, voor de kerk of gewoon in het gemeentehuis. Willen jullie een grote bruiloft of kies je juist voor een intieme setting. Is er een bepaald thema wat je aanspreekt, zoals een festival bruiloft of juist een klassieke trouwerij? Wil je trouwen in de winter, het voorjaar, de zomer of de herfst? Jullie hebben vast allebei ideeën over hoe jullie dag eruit moet komen te zien. Mocht je dit nog niet besproken hebben dan is de tijd na jullie verloving een prima moment om hierover van gedachten te wisselen. Bovendien is het tijd om de trouwdatum te prikken.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jullie nog helemaal geen idee hebben over wat je nu precies wilt en wat er allemaal mogelijk is. Doe gerust ideeën op door te kijken in tijdschriften en op internet. Je hoeft geen complete bruiloft na te doen maar misschien zie je wel bepaalde aspecten bij andere bruiloften die je aanspreken en die je mee kunt nemen in je eigen bruiloft planning. Bijvoorbeeld een leuk bedankje voor de gasten of een dress-code waar je nog niet aan gedacht had.

Het budget bepalen

Niet zo romantisch, maar wel noodzakelijk bij het plannen van je bruiloft: het bepalen van jullie budget. Wat is het uiterlijke bedrag dat jullie willen spenderen aan je bruiloft? Het beste is om het totaalbudget ook nog onder te verdelen in kleine budgetten. Hoeveel wil je uitgeven aan de bruidskleding, wat is het maximumbedrag voor de trouwlocatie en hoeveel mag de catering kosten? Houdt er rekening mee dat een bruiloft soms wel in de papieren kan lopen en het vaak de kleine dingen zijn die ineens veel duurder uitpakken dan je misschien in eerste instantie dacht. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de postzegels die op de uitnodigingen geplakt moeten worden. Een postzegel kost in 2019 al €0,83. Bespreek dus met elkaar een bedrag waar je écht niet overheen mag. Ga je er wel overheen, dan zul je ergens moeten bezuinigen. Zo weet je precies wat je uit kunt geven en begin je jullie huwelijk niet met schulden.

Plan-tip 1: Moodboard
Tijdens het bladeren door tijdschriften en artikelen online over bruiloften kom je vast een heleboel leuke dingen tegen waar je misschien wel wat mee kunt. Je kunt om je gedachten en ideeën over jouw eigen bruiloft vormgeven door een moodboard te maken. Je knipt alles uit wat je mooi vindt of wat je aanspreekt en plakt dit op een stuk papier. Denk daarbij aan kleuren die je aanspreken, een thema wat jullie leuk vinden, of bepaalde muziek die bij jullie bruiloft gedraaid moet worden. Door een moodboard te maken zet je het idee voor jullie bruiloft duidelijk zichtbaar op papier. Dat zorgt ervoor dat jullie op dezelfde golflengte komen te zitten qua invulling van de bruiloft en dat je een eerste overzicht hebt over hoe jouw bruiloft eruit komt te zien. Je kunt dit moodboard natuurlijk ook op de computer maken.

Stap 2: De locatie

Stap 2: De locatie

Wanneer je de eerste plannen gemaakt hebt en je weet wat je kunt uitgeven is het uitzoeken van de trouwlocatie (en de feestlocatie) de volgende stap die je moet nemen. Populaire locaties worden vaak al ver van tevoren geboekt. Wil je er zeker van zijn dat je kunt trouwen op jullie favoriete plek, zorg dan dat je er op tijd bij bent. Het zou zonde zijn als je jouw grote dag niet kunt beleven op de plek waar je van tevoren van droomde. Wees dus op tijd met het boeken van de locatie!

Back-up plan bij een buitenlocatie

Het lijkt geweldig, buiten trouwen in het voorjaar of in de zomer. De lente/zomer zon is een welkome extra gast op je huwelijksdag die zorgt voor mooie sfeervolle plaatjes en vrolijke gezichten. Maar vooral als je een buitenlocatie ergens in Nederland op het oog hebt is het aantal zonnestralen natuurlijk niet gegarandeerd. We leven nou eenmaal in een land waar het weer nogal eens voor verrassingen kan zorgen. Zorg er dus voor dat je altijd een back-up hebt wanneer je een bruiloft in de openlucht gepland hebt staan. Een plek waar jij en je gasten naar binnen kunnen vluchten als het weer ineens omslaat. Verwerk dit back-up plan ook in je draaiboek zodat iedereen precies weet wat hij of zij moet doen als het ineens begint te regenen. Het is niet handig om in de stromende regen nog taken te moeten gaan verdelen. Het lijkt misschien wat overbodig om zo'n back-up plan uitgebreid uit te werken, maar als de nood aan de man is dan zul je zien dat die goede voorbereiding ervoor zorgt dat je bruiloft niet in het water valt.

Plan-tip 2: Check de praktische zaken van de locatie
Kijk bij het boeken van de locatie ook goed naar de praktische zaken. Zijn er genoeg parkeerplekken voor de gasten, moet er ergens entreegeld betaalt worden. Kun je dat misschien van tevoren al opvangen voor je gasten? Zijn er genoeg toiletten, heeft de locatie een alcoholvergunning of is er een bepaalde tijd waarop het stil moet zijn op de locatie? Maak voordat je een locatie bezoekt een lijstje met jouw belangrijkste praktische vragen en kijk of de locatie eraan voldoet.

Stap 3: Save the date

Voordat jullie de officiële uitnodigingen voor jullie bruiloft versturen is het voor de gasten fijn als ze weten wanneer en waar jullie gaan trouwen, zodat ze goede voorbereidingen kunnen treffen om bij jullie bruiloft aanwezig te kunnen zijn. Zo'n pre-uitnodiging wordt ook wel een "Save the date" genoemd en wordt verstuurd naar gasten die je daadwerkelijk gaat uitnodigen op de bruiloft. Dit kan per post maar tegenwoordig ook prima per e-mail of zelfs per whatsapp. Het beste stuur je de save the date een half jaar voor de bruiloft op. Ben je een bruiloft aan het organiseren die in het buitenland plaatsvindt dan kun je de save the date zelfs al eerder versturen zodat je gasten genoeg tijd hebben voor hun reisvoorbereidingen.

Plan-tip 3: Denk aan de spamfilter
Om kosten te besparen en omdat het gemakkelijker is, wordt een save the date vaak per e-mail verstuurd. Dit is een prima optie maar houdt er rekening mee dat je de juiste e-mailadressen moet hebben en dat je uitnodiging ook in de spamfilter van iemand terecht kan komen. Het is dus niet 100% gegarandeerd dat je save the date goed ontvangen wordt.

Stap 4: Zoeken en proeven

Stap 4: Zoeken en proeven

De vierde stap is misschien wel de leukste stap. Het is tijd om te zoeken en te proeven! Dit is hét moment om los te gaan in bruidsmodezaken op zoek naar trouwkleding en te onderzoeken welk eten je je gasten gaat voorschotelen en hoeveel dat gaat kosten. Vergelijk verschillende cateraars met elkaar. Heb je een goede cateraar gevonden dan moet alles natuurlijk even goed voorgeproefd worden. Dat geldt ook voor bruidstaart, he wat vervelend.

Het uitzoeken van de trouwkleding kun je apart doen, maar ook samen met je partner. Je kunt er ook voor kiezen om andere mensen mee te nemen zoals je beste vrienden, je moeder of je tante. Of gewoon allemaal! Je kunt van het uitzoeken van je trouwkleding een echt feest maken, zo vaak krijg je natuurlijk niet de kans om al mooie trouwkleding uit te proberen.

Plan-tip 4: Denk aan de levertijd
Begin ruim op tijd met het uitzoeken van je trouwkleding (zo'n half jaar voor de bruiloft) om stress rondom levertijden te voorkomen. Ook heb je dan wat meer tijd om je trouwschoenen goed in te lopen.

Stap 5: Draaiboek bruiloft maken

Nu de grote fundering voor je trouwdag is gelegd is het tijd om de hulptroepen in te roepen en een taakverdeling te maken. Delegeren is het toverwoord om zelf te kunnen ontspannen en ultiem te genieten van je bruiloft. Wie vangt de cateraar op, wie entertained de gasten wanneer het bruidspaar foto's aan het maken is en wie regelt paraplu's wanneer het regent. Het zijn allemaal dingen waar jij je niet mee bezig moet houden op je trouwdag.

Wie wat doet op jullie grote dag leg je allemaal vast in een draaiboek. Dit draaiboek wordt zo'n beetje de belangrijkste houvast voor een vlekkeloze huwelijksdag. In het draaiboek staat het dagprogramma van de bruiloft, de taakverdeling, tijdstippen, adressen, namen, telefoonnummers, back-up locaties etc. Iedereen die iets te regelen heeft op je bruiloft ontvangt een kopie van het draaiboek dat zo in elkaar moet zitten dat elke vraag van een "regelaar" beantwoord kan worden. Zo hoef jij niet continue vragen te beantwoorden van je hulptroepen maar kun je ze verwijzen naar het draaiboek. Ook voor jezelf is het fijn om de tijdsplanning van je bruiloft bij de hand te hebben op de grote dag. Een goede voorbereiding in de vorm van een draaiboek is bij een bruiloft écht de helft van het werk.

Plan-tip 5: Zelf een draaiboek maken of een voorbeeld draaiboek downloaden
Een draaiboek voor jullie trouwdag kun je prima zelf maken in een programma als excel. Online kun je ook voorbeelden vinden als je bijvoorbeeld zoekt op "draaiboek bruiloft" of "dagprogramma bruiloft voorbeeld".

Stap 6: De uitnodigingen

Stap 6: De uitnodigingen

Het begint nu echt te kriebelen. De bruiloft komt met rasse schreden dichterbij. De save the dates zijn al een tijdje geleden naar je gasten verstuurd en zo'n drie maanden voor de grote dag is het tijd om de officiële uitnodigingen te laten maken.

Uitnodigingen laten drukken

Wanneer je onderscheid maakt in dag- en avondgasten kun je ervoor kiezen twee verschillende uitnodigingen te maken. Op de trouwkaarten zet je natuurlijk de datum en plaats waarop je gaat trouwen, jullie volledige namen, en een verkorte versie van het dagprogramma. Vermeldt eventueel ook een eindtijd zodat de gasten hun vervoer na de bruiloft goed kunnen regelen. Bestel de uitnodigingen op tijd, zo'n drie maanden voor de bruiloft. De drukker heeft dan genoeg tijd om de kaarten te leveren en een proefdruk te laten zien. Mocht er bij de proefdruk wat mis zijn dan is er nog tijd genoeg om de fout te herstellen.

Versturen van de uitnodigingen

Minimaal 6 weken voor de bruiloft verstuur je de uitnodigingen naar je gasten. Je kunt hiervoor adresstickers gebruiken maar een handgeschreven adres is wat chiquer. Wil je toch adreslabels gebruiken geef die dan een mooi lettertype mee. Zorg dat de enveloppen voldoende gefrankeerd zijn.

Plan-tip 6: Laat wat kaarten extra drukken
Laat voor de zekerheid altijd een stuk of 15 huwelijksuitnodigen extra drukken. Dan heb je een trouwkaart achter de hand als je iemand vergeten bent of wanneer er iets misgaat met de post.

Stap 7: Dress to impress

Met de trouwdatum in zicht is het tijd om de puntjes op de i te zetten wat betreft de trouwkleding. Een laatste pasbeurt is nodig om te kijken of de kleding die je bestelt hebt nog steeds goed past. Is dit niet het geval dan is er nog tijd om de kleding een extra aanpassing mee te geven. Kijk ook naar mooie accessoires voor bij je kleding: sieraden, een horloge, manchetknopen, luxe lingerie (naadloos), panties/sokken en misschien wel een mooi setje voor de huwelijksnacht.

Plan-tip 7: Zonnebril of niet?
Trouw je buiten in de zomer, dan is het misschien wel heel fijn om een zonnebril bij je te hebben. Hou er rekening mee dat wanneer je je ogen tegen de zon wilt beschermen, je bril wel bij je trouwkleding past. Anders kan het zomaar je hele outfit verpesten. De hele dag met je ogen knijpen is ook geen fijne optie.

Stap 8: Alles op papier

Stap 8: Alles op papier

Omdat er echt heel veel geregeld moet worden voor een bruiloft is het belangrijk om goed overzicht te bewaren en ervoor te zorgen dat alles écht geregeld is. Zorg er daarom voor dat je alle afspraken op papier hebt vastgelegd. Je contract met de cateraar, de afspraken die je gemaakt hebt met de trouwlocatie, de facturen van de bruidskleding en de uitnodigingen, afspraken over het vervoer van de gasten. Bewaar alle documenten goed in een aparte map. Op deze manier weet je zeker dat alle afspraken goed zijn vastgelegd en kun je bij onverhoopte problemen achteraf altijd aankomen met "bewijsmateriaal".

Huwelijkse voorwaarden

Niet alleen is het belangrijk om de afspraken met derden goed vast te leggen op papier maar ook de afspraken tussen jullie als stel zijn belangrijk om vast te leggen. Sinds 2018 trouw je standaard in beperkte gemeenschap van goederen. Dit betekent dat alles wat je tijdens je huwelijk samen opbouwt eerlijk tussen jullie wordt verdeeld in het geval van een scheiding. Wil je liever helemaal op huwelijkse voorwaarden trouwen (wat betekent dat ieder zijn eigen privé bezit heeft) dan dien je dit vast te leggen bij de notaris. Jullie bepalen samen welke manier van trouwen het beste bij jullie past. Zorg er in ieder geval voor dat alle juridische zaken goed op papier staan voordat je in het huwelijksbootje stapt. Het is misschien niet het meest leuke onderdeel van de huwelijksvoorbereidingen maar wel een noodzakelijke. En het is toch ook fijn om te weten dat alles goed geregeld is tussen jullie voordat je het ja-woord uitspreekt?

Plan-tip 8: Vergeet je huwelijk niet aan te geven bij de gemeente
Vergeet niet je huwelijk officieel aan te geven. Dit doe je over het algemeen bij de gemeente waar je gaat trouwen. De aangifte kun je gewoon online doen maar moet wel minimaal twee weken van tevoren gebeuren. Jij en je partner moeten om te kunnen trouwen namelijk voldoen aan bepaalde voorwaarden. De gemeente moet deze voorwaarden kunnen controleren. Met alle door jullie verstrekte informatie maakt de gemeente een trouwakte die je tijdens je huwelijksceremonie ondertekend.

Stap 9: Check, check, dubbelcheck!

Je bent maanden bezig geweest met je bruiloft plannen. Er is in al die maanden heel veel informatie op je afgekomen die je allemaal moest zien te verwerken. Het is helemaal niet gek als je onderweg wat over het hoofd hebt gezien. Om er zeker van te zijn dat je echt niks vergeet is het dus belangrijk om alles wat je geregeld hebt nog eens goed te checken. Maak een checklist voor je bruiloft, als je die nog niet eerder gemaakt had, en vink af wat je allemaal geregeld hebt. Zo'n voorbeeld checklist kun je trouwens ook even prima van internet afhalen.

Lees samen met de ceremoniemeester het draaiboek voor de bruiloft nog een keer goed door. Staat echt alles erin? Wil je toch het programma nog iets wijzigen? Dit is je kans. Check wie er allemaal een speech wil geven op je bruiloft en spreek dit door met de ceremoniemeester. Zo kun je voorkomen dat alle speeches achter elkaar worden gegeven. Check je gastenlijst nog een keer, heb je echt niemand over het hoofd gezien? Weet de fotograaf hoe laat hij nodig is? Heb je een extra panty bij de hand voor als je een ladder krijgt? Check, check, dubbelcheck!

Plan-tip 9: Leg alles twee dagen van tevoren klaar
Tijdens je bruiloft wil je vast een paar persoonlijke dingen meenemen. Denk aan je telefoon, die extra panty, een pak zakdoekjes. Leg alles wat je voor jezelf mee wil nemen twee dagen van tevoren klaar, zodat je op de dag voor je bruiloft echt even helemaal niets meer hoeft te doen. Het is allemaal al spannend genoeg en daarom is het fijn om een dag van tevoren even helemaal nergens aan te hoeven denken.

Stap:10 Geniet!

Stap 10: Geniet!

De grote dag is aangebroken! Het is eindelijk voor stap 10: Ultiem genieten! Het is jullie dag, een dag die je van je leven niet meer vergeet. Jullie gaan nu echt trouwen! Kijk om je heen, kijk naar je geliefde, je vrienden, je familie. Beleef de ceremonie intens, luister naar de speeches die anderen voor jullie geschreven hebben, dans de pannen van het dak tijdens het eindfeest en maak er een onvergetelijke dag van. Geniet!

Andere artikelen die je wellicht interessant vindt: